BIBLIJSKA PORUKA DANA
Vrijeme kroz godinu
8. tjedan kroz godinu
Utorak, 25. svibnja 2010.
Mk 10,28-31
28Petar mu
poče govoriti: "Evo, mi sve ostavismo i pođosmo za tobom." 29Reče
Isus: "Zaista, kažem vam, nema ga tko ostavi kuću, ili braću, ili sestre,
ili majku, ili oca, ili djecu, ili polja poradi mene i poradi evanđelja, 30a da
ne bi sada, u ovom vremenu, s progonstvima primio stostruko kuća, i braće, i
sestara, i majki, i djece, i polja - i u budućem vijeku život vječni. 31A mnogi
prvi bit će posljednji i posljednji prvi."
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
NEMJERIVA
NAGRADA NASLJEDOVANJA
Mk
10,28-31
Isusova
riječ kako će teško bogatašti u kraljevstvo nebesko te da će lakše deva kroz
iglene ušice, negoli bogataš u kraljevstvo Božje povodom je Petrovu upitu: Što
će biti na kraju s učenicima koji su ostavili sve, i posjed, i obitelji, i
domove kako bi s Isusom išli od mjesta do mjesta? Isus daje odgovor na dvije
razine, već ovdje na ovome svijetu, a pogotovo što će biti s njima u drugome
svijetu.
Isus
govori o kraljevstvu Božjem, nebeskom, on ga najavljuje i konkretno uspostavlja
u povijesti. Nikada pak to ne ostaje kod Isusa na razini čistih riječi ili
proklamacija. Ne, kraljevstvo se mora u nečemu utjeloviti, ono mora poprimiri
oblik, konkretnu, povijesnu formu. Bog je Bog Izraelov velik, ali ne samo na
velikim riječima, nego se očitovao velikim i u svojim djelima. Tako i ovdje.
Isus ne ostaje na razini riječi, nego prelazi na djela. Učenici su ta nova
tvorevina. Oni ostavljaju sve dosadašnje, obitelj i rodbinu, kuću i imanje. Od
njih Isus stvara novu Božju obitelj, novi Božji narod. Oni s njime hode
Palestinom, a sve stoji pod predznakom Božjega kraljevanja. U veoma su uskoj
povezanosti učenička egistencija i Božje kraljevstvo. Stoga će im Isus i doviknuti,
kako se malo stado ne smije bojati, jer je Otac odlučio darovati im
kraljevstvo. Ocu se tako svidjelo. Istu riječ rabi evanđelist kad govori o
prizoru Isusova krštenja, i ondje je Isus miljenik koji je Ocu veoma omilio,
koji se Ocu svidio.
Dakle,
učenici su ono što je Bog oduvijek tražio, za čim je išao u potragu. Oni će
dobiti svoj jasni dio u nebeskom kraljevstvu, ali već i ovdje, u ovome eonu.
Veoma je značajno skrenuti pozornost na svaku riječ koju imamo ovdje u Marka.
Tekst je krajnje brižno formuliran i dvije stvari upadaju u oči. Čitamo li
pomno, u drugom dijelu paralelizma ispuštena je riječ ‘očevi’. Nema mnoštva
očeva. Nije to slučajno. Očevi su znamen patrijarhata kao što su majke
matrijarhata. Oni su znak staroga poretka u kome samo i jedino čovjek vlada,
gospodari i određuje. U novoj Božjoj obitelji u koju učenici stasavaju ne smije
više nikoga biti tko bi nad drugima gospodario. Svi su oni braća i sestre. Samo
je jedan Otac, onaj nebeski!
I
to što evanđelist spominje kuće i njive znakovito je uz spominjanje obiteljskih
veza. To on čini svjesno. Nije riječ samo o obitelji, nego je riječi i o
‘zemlji’. U Djelima apostolskim pripovijeda Luka kako je jedan levit s Cipra
imenom Barnaba prodao svoju zemlju, svoju njivu koju je nabavio u blizini
Jeruzalema, jer su vjerovali da će baštiniti blagoslove i dobra mesijanskoga
vremena. Tu njivu prodaje u korist mlade zajednice u Jeruzalemu kojoj treba
pomoć. Važnije je izgraditi zajednicu vjernika nego imati nešto ‘grunta’.
Naime,
te ‘kuće i njive’ koje Isus spominje bijahu njihov udio u ‘zemlji’ koju su
zaposjeli. Gube i ono najbitnije što čovjek ima, kuću i okućnicu, ali ne gube
ono što ih čeka u Isusovu društvu - udio u novoj Božjoj obitelji koju okuplja
Isus oko sebe. U toj novoj obitelji dobit će stostruko više nego su ikada imali
ili mogli zamisliti. U novoj Kristovoj obitelji stupaju istinski u novo
područje, novu zemlju, tu se ispunjava ono obećanje prave Obećane zemlje, za
razliku od one starozavjetne, čistoga zemljopisnoga ozemlja.
Dakle,
s Isusom dolazi novo. Stari je zavjet došao do svoga kraja, Jordan je prijeđen,
zemlja je otkrivena, obećano već sja na obzoru. Staro je ispunjeno, među
ljudima je ‘novi nauk’ koji se naviješta sa svom silom i moći. Novo ne dolazi u
ovaj svijet kao čisti nauk, kao ideja ili misaoni sustav. Novo je osoba Isusa
Krista, novo je ljubljeni Očev Sin koji je prošao sve kušnje i pustinje, koji
je do kraja s Ocem u suglasju. On je shvatio i živio ono što je Otac htio i
pokazao svojima put. Njegove riječi i djela, njegovo posvemašnje predanje Ocu
te savršeno ispunjavanje Očeve volje bjelodano zbore: Isus je ispunjenje duge
povijesti koja je započela s Abrahamom. On je konačno uprizorenje i žarišna
točka svega što je Izrael htio i želio u povijesti.
On je sam u osobi kraljevstvo Božje, Origen je rekao kako je Isus autobasileia tou Theou u osobi. To kraljevstvo treba narod, treba zajednicu i obitelj. Kralj bez zemlje i naroda nije kralj, on je abdicirao ili neka se odrekne. Da bi se kraljevstvo u povijesti obistinilo ozbiljilo, ono se ne može zadržati samo na jednoj osobi. Ili ima svoj narod, svoje podanike, ili je to puka utopija u povijesti. Stoga nas ne čudi kako Isus posve naravno postupa, kako smjesta okuplja oko sebe učenike i od njih stvara novu svoju obitelj. Novo u Novome zavjetu je Isus kao novina, ali istodobno, to bi bilo nepotpuno bez učenika koji su njegova pratnja, koji su od samoga početka s njime i u kojima Isus okuplja novi Izrael. U Isusu se Bog jednom zauvijek izrekao, on je završna nazočnost samoga Boga u svijetu. Tko vidi njega, vidi Oca, i zato su učenici na dobru putu kad su prihvatili Isusa kao cilj i smisao života. Dobit će već ovdje na ovome svijetu stostruko svega, u izobilju.